Na aplikacjach dla iPhone się zarabia

Felieton

Opublikowany: Oct 28, 2018

Jak zapewne słyszeliście, na aplikacjach w AppStore można nieźle zarobić. Rzeczywiście Apple wypłacił już swoim developerom ponad 100 miliardów dolarów [5]. To bardzo dużo, ale biorąc pod uwagę, że tych deweloperów jest ponad 20 milionów to wychodzi około 5000 USD na głowę… Przyjrzyjmy się jednak szczegółom.

Aktualnie w App Store znajduje się ponad 350 tysięcy aplikacji, system iOS 12 przyjmuje się bardzo szybko. iPhone XR i XS i XSMax okazały się bardzo popularne. Sprzedaż Apple Watch rośnie w tempie 60% rok do roku a osoby odpowiedzialne za testowanie fitnesowych funkcji zegarka Apple Watch spaliły razem ponad 2,3 miliona kalorii, od czasu wprowadzenia Apple TV 4K sprzedaż tego urządzenia wzrosła o 50%, a prawdopodobne wejście nowych usług telewizyjnych Apple niedługo jeszcze zwiększy jej sprzedaż.

94%

[3] pokazuje, że zarówno App Store i Google Play rosną w stosunku do lat poprzednich. W związku z tym dochód ze sprzedaży aplikacji w obu sklepach również rośnie. Jednak na przykładzie pobrań płatnych aplikacji z pierwszego kwartału 2016 roku można zauważyć, że 94% tych pieniędzy zostało wypłaconym tylko 623 autorom [2], co w kwartał 2016 stanowiło 1% aktywnych autorów. Zakładając, że tak samo jest od początku istnienia AppStore (chociaż jest to dość ryzykowne założenie), najlepsi developerzy zarobili do tej pory 150882825 USD (ponad 150 mln USD) per developer, a pozostali musieli zadowolić się dużo mniejszą kwotą. Wychodzi na to, że większość deweloperów zarobiło tylko około 300 USD…

STATYSTYKA….

Tak wiem. Gdy człowiek idzie na spacer z psem, to statystycznie rzecz biorąc, obaj mają po 3 nogi. Nie można więc tego rozumowania przełożyć na rzeczywiste zarobki. Na każdą aplikację, która sprzedaje się świetnie, przypada kilkaset innych, które nie sprzedają się nieźle i kilka tysięcy, które nie sprzedają się wcale. Są też takie, które są bardzo popularne, ale z założenia ich autorzy nie pobierają za nie opłat. Przyjrzyjmy się statystce dostępności aplikacji darmowych. Wprawdzie poniższe obliczenia są dość ogólne i zawierają szereg uproszczeń i założeń, jednak mogą wskazywać na pewne możliwości zarobku w sklepie Apple.

freepaid.png

Podając za 42matters [7] 89,3% aplikacji w AppStore to aplikacje darmowe. To już nam daje konkretną wskazówkę, że obliczenia trzeba zmodyfikować (zakładając, że procentowa ilość aplikacji przekłada się bezpośrednio na procentowy udział deweloperów w ich tworzeniu). Zgodnie z [8] w AppStore mamy około 494000 aktywnych deweloperów. Wśród nich jest zatem tylko 52329 deweloperów, którzy pobierają opłaty za aplikacje. Zatem te 6000000000 USD (6 mld USD) należy rozdzielić między 52858 deweloperów (99%), co daje już dużo lepiej brzmiącą kwotę: 114659 USD (ponad 114 tys USD) na dewelopera. Nie jest więc aż tak źle, jak to wyglądało na początku[1].

CZY NA APLIKACJACH DARMOWYCH TEŻ SIĘ ZARABIA?

Oczywiście. Deweloperzy udostępniający swoje aplikacje bezpłatnie również mogą osiągać zyski z innych metod kapitalizacji. Jest to chociażby kwestia przywiązania użytkownika do firmy lub produktu (Lego), zarobków z usług (Allegro, British Airways, mBank), zarobków z reklam (Facebook, Instagram). Stąd też tak duża ilość aplikacji, które są darmowe, a mimo wszystko oferują bardzo dużo. Oczywiście ktoś te aplikacje musi pisać, więc potrzebne są znaczne ilości deweloperów.

Wg Payscale [9] roczna mediana zarobków iOS developera wynosi dziś około 81 tys. USD rocznie (w USA), około 49 tys. EUR (w Niemczech) i około 96 tys. PLN (w Polsce) [10].

Zrzut-ekranu-2018-10-28-o-17.37.38.png

CROSS-PLATFORM SPOSOBEM NA OBNIŻENIE KOSZTÓW STWORZNEIA APLIKACJI.

Pozostaje więc się zastanowić co zrobić, aby aplikacja mogła być bardziej dostępna. Otóż można ją sprzedawać w większej niż 1 ilości sklepów. W tym celu trzeba stworzyć aplikację multiplatformową. W [3] można zobaczyć, że całkiem spora liczba aplikacji, które są przygotowane w ten sposób jest dość znaczna: 1/4 wszystkich aplikacji w sklepie. Rozwiązania wieloplatformowe, takie jak XAMARIN pozwalają na zaoszczędzenie czasu i tworzenie jednej aplikacji na wiele systemów.

IN NATIVE WE TRUST.

Aplikacje wieloplatformowe mają jednak też minusy. O ile przy aplikacjach biznesowych, czy grach korzystających z silników zewnętrznych mają sens, to nie są w stanie wykorzystać wszystkich zalet tworzenia aplikacji natywnych (np. na iOS), Z WYKORZYSTANIEM NAJNOWSZYCH NARZĘDZI DOSTĘPNYCH W API PLATFORM MOBILNYCH.

Jeszcze większym minusem jest fakt, że Apple chętniej promuje aplikacje PISANE NATYWNIE i dostępne na wyłączność w sklepie AppStore. Aplikacje natywne są lepsze o tyle, że mogą być zoptymalizowane dla węższego grona urządzeń docelowych, a co za tym idzie wydajniejsze, szybsze i wygodniejsze w obsłudze.

KTO ZARABIA NAJLEPIEJ NA APPSTORE?

Największym wygranym jest tutaj firma Apple, gdyż jej dochód z prowizji od sprzedaży aplikacji to 11000000000$ od początku istnienia sklepu. Ogromnymi zyskami mogą się też cieszyć autorzy gier takich jak Candy Crush (1500000000 USD (1,5 mld. USD) w 2014r.), Angry Birds ( 216330000 USD (ponad 216 mln. USD) w 2013r. ), czy Clash of Clans (4640000000 USD (ponad 4.6 mld. USD) w 2014r.) [11].

CZY WARTO WIĘC ZOSTAĆ DEWELOPEREM APLIKACJI NA URZĄDZENIA APPLE?

Odpowiem 5 razy tak.

1) Rynek usług mobilnych nie może zostać pominięty. Nowe pokolenia korzystają czasem już tylko z tego typu urządzeń. Obecność na tych platformach jest więc niemal obowiązkowa.

2) Szansa na dobrą sprzedaż swojego pomysłu jest zawsze większa niż wygrana w Lotto. A jeśli pomysł jest naprawdę wyjątkowy, to może go zauważyć i wypromować nawet firma Apple. W szczególności może się to udać, gdy aplikacja wypełni jakąś niszę.

3) Obecność na rynku mobilnym jest obowiązkowa, więc programiści są bardzo poszukiwani na rynku pracy (np. PROGRAMISTA SWIFT może zarabiać nawet kilkanaście tysięcy złotych miesięcznie. Tak. W Polsce). Nie trzeba w końcu pisać aplikacji dla siebie, a można dla dobrze płacącego pracodawcy.

4) Prognozy wzrostu rynku aplikacji mobilnych [6] są bardzo obiecujące: ilość pobrań powinna wzrosnąć o 25% w stosunku do roku 2018. A to daje ogromne możliwości na stworzenie aplikacji, która stanie się hitem AppStore.

number.png

5) 114659 USD na dewelopera to nie jest taka mała kwota.

PODSUMOWANIE

Powyższe obliczenia dają nam szacunkowy obraz tego, czego może oczekiwać deweloper płatnych aplikacji od AppStore. Oczywiście trzeba pamiętać, że są one bardzo niedokładne i zawierają wiele uproszczeń i być może błędnych założeń. Pozwalają jednak określić skalę zysków, które można osiągnąć sprzedając swoje aplikacje w sklepie Apple.


dr Błażej Zyglarski

Autoryzowany Trener Apple (Swift), praktyk z wieloletnim doświadczeniem

Od lat pasjonat technologii mobilnych. Autor dziesiątek aplikacji dla systemów iOS, tvOS i watchOS. Wykładowca na Wydziale Matematyki i Informatyki Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Praktykujący deweloper iOS. Współzałożyciel Asuri Solutions.


Image
Felieton
Zarabianie Schrodingera
Sep 03, 2019
Image
Felieton
Rozliczanie aplikacji sprzedanych w AppStore
Jun 10, 2019
Image
Felieton
Cały internet na płycie CD
Apr 01, 2019
Image
Nauka programownia
Swift: O co chodzi z tymi kolejkami?
Feb 17, 2019
Image
Felieton
Tim Cook docenił wzrost sprzedaży w Polsce
Feb 04, 2019

Nasze szkolenia

Image
Image
Programowanie aplikacji iOS w Swift 5
Dwudniowe szkolenie od podstaw
Toruń - 2020-03-14
dr Błażej Zyglarski
Image
Image
Objective-C dla programistów Swift
Jednodniowe szkolenie dla programistów Swift
Warszawa - 2020-01-11
dr Błażej Zyglarski
Image
Image
Programowanie Gier 2D na iOS
Trzydniowe szkolenie ze SpriteKit i GameplayKit dla programistów Swift
Toruń - 2020-03-27
dr Błażej Zyglarski