Generowanie ikon aplikacji dla iOS

Technologie mobilne

Opublikowany: Oct 30, 2018

Każdy Twórca aplikacji na system iOS dotarł do momentu, w którym musi przygotować ikony dla swojej aplikacji. Muszą one wystąpić w kilku, a nawet kilkunastu rozmiarach, w zależności od tego, w jakich obszarach systemu ma działać aplikacja.

I tak potrzebujemy ikon w następujących rozmiarach.

  • iPhone Notification: 40×40 i 60×60
  • iPhone Settings: 38×38 i 57×57
  • iPhone Spotlight: 80×80 i 120×120
  • iPhone App: 120×120 i 180×180
  • iPad Notifications: 20×20 i 40×40
  • iPad Settings: 38×48 i 19×19
  • iPad Spotlight: 40×40 i 80×80
  • iPad App: 76×76 i 152×152
  • iPad Pro App: 167×167
  • AppStore: 1024×1024
  • CarPlay: 120x120x i 180×180
  • Apple Watch Notification Center: 48×48 i 55×55
  • Apple Watch Companion Settings 58×58 i 87×87
  • Apple Watch Home Screen 80×80, 88×88 i 100×100
  • Apple Watch Short Look 172×172 i 196×196

Zrzut-ekranu-2018-10-30-o-22.38.36-1024x355.png

Można przygotować te wszystkie ikony ręcznie, generując poszczególne rozmiary w jakimś programie graficznym, lub skorzystać z aplikacji on-line, lub kupić jakąś aplikację w Mac AppStore, która zrobi to szybko…

… ALE NIE TRZEBA!

W systemie macOS dostępne jest polecenie sips, które pozwala na szybką konwersję pliku graficznego do innego rozmiaru. A dzięki możliwościom Unixa i linii poleceń bardzo łatwo jest napisać skrypt, który może wykonać takie zmiany rozmiarów bardzo szybko.

Poniższy skrypt pozwoli wygenrować obrazki we wszystkich rozmiarach z powyższej listy

#!/bin/bash
file="$1"
for i in 19 20 40 60 76  38 57 80 120 180 152 167 88 100 172 196 1024 ; do
sips -Z $i $file --out ${i}-${file}
done

JAK TO URUCHOMIĆ?

Dla tych, którzy nie znają się na bashu krótka instrukcja:

PRZYGOTOWANIE

Te kroki wykonujemy tylko raz:

  • Otwieramy okno terminala
  • Tworzymy plik icogen.sh w ścieżce, która pozwoli na jego uruchamianie z dowolnego miejsca
touch /usr/local/bin/icogen.sh
  • Zaczynamy pisać do pliku poleceniem cat
cat > /usr/local/bin/icogen.sh
  • Wklejamy zawartość skopiowaną z listingu powyżej i wciskamy kombinację ctrl+d, aby zakończyć wpisywanie treści.
  • Pozwalamy wszystkim na uruchamianie naszego skryptu
chmod a+x /usr/local/bin/icogen.sh

UŻYCIE

Te kroki wykonujemy zawsze, gdy chcemy wygenerować nową serię ikon.

  • W nowym katalogu (/sciezka/do/katalogu/) zapisujemy plik appicon.png w rozdzielczości minimum 1024×1024 pikseli. Robimy to za pomocą dowolnego programu graficznego.
  • Otwieramy okno terminala.
  • Przechodzimy do utworzonego katalogu z plikiem appicon.png
cd /sciezka/do/katalogu/
  • Uruchamiamy skrypt podając nazwę pliku źródłowego
icogen.sh appicon.png
  • Cieszymy się wygenerowanymi ikonami.

Proste? Proste.


dr Błażej Zyglarski

Autoryzowany Trener Apple (Swift), praktyk z wieloletnim doświadczeniem

Od lat pasjonat technologii mobilnych. Autor dziesiątek aplikacji dla systemów iOS, tvOS i watchOS. Wykładowca na Wydziale Matematyki i Informatyki Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Praktykujący deweloper iOS. Współzałożyciel Asuri Solutions.


Image
Felieton
Zarabianie Schrodingera
Sep 03, 2019
Image
Felieton
Rozliczanie aplikacji sprzedanych w AppStore
Jun 10, 2019
Image
Felieton
Cały internet na płycie CD
Apr 01, 2019
Image
Nauka programownia
Swift: O co chodzi z tymi kolejkami?
Feb 17, 2019
Image
Felieton
Tim Cook docenił wzrost sprzedaży w Polsce
Feb 04, 2019

Nasze szkolenia

Image
Image
Programowanie aplikacji iOS w Swift 5
Dwudniowe szkolenie od podstaw
Toruń - 2020-03-14
dr Błażej Zyglarski
Image
Image
Objective-C dla programistów Swift
Jednodniowe szkolenie dla programistów Swift
Warszawa - 2020-01-11
dr Błażej Zyglarski
Image
Image
Programowanie Gier 2D na iOS
Trzydniowe szkolenie ze SpriteKit i GameplayKit dla programistów Swift
Toruń - 2020-03-27
dr Błażej Zyglarski